IMG_5866

Op het eetplein buiten de GelreDome stonden tijdens het laatste concert van Normaal mensen in eindeloze rijen te wachten op patat die nooit kwam. In het stadion dezelfde situatie bij de eetkramen met braadworst. Oh sorry, ‘Ciabatta grilled sausage’. Personeel rende van hot naar her, omdat het proces in de kramen niet klopte. Gevolg: veel gemiste omzet voor La Place, gefrustreerd personeel en ontevreden klanten.

Bij La Place had blijkbaar niemand zich gerealiseerd dat 33.000 aanhangers ergens tussen 17.30 en 19.30 zouden gaan eten. Kramen draaiden op halve bezetting. Mensen stonden soms langer dan een uur in de rij. Toen Normaal om half 8 begon, hielden vele høkers het bij La Place voor gezien en droogden rijen op.

Houten (nep) veilingkisten met zakken aardappels sierden de patatkramen. Diverse soorten sla deden dat in de kramen binnen. Het zal er op een tekentafel ergens in een ivoren toren in Amsterdam goed uit hebben gezien, maar het zorgde voor een complete chaos in de uitlevering, omdat bedienend personeel eromheen moest werken en de slalom ervoor zorgde dat ze elkaar in de weg gingen lopen.

Het eten was goed, maar iedere braadworst werd na het bakken tenminste 3 keer met een tang opgepakt en ergens anders neergelegd: van transportbak naar bereidingsbak, vandaar naar een tweede bak en vandaar naar een broodje. Hetzelfde met gebakken uien en sla. Saus kwam uit kleine flessen die doorlopend leeg waren. Bedienend personeel was eindeloos veel tijd kwijt met het oplossen van allerhande operationele problemen en daardoor moesten klanten eindeloos wachten.

Personeel stond schouder aan schouder te bikkelen om bestellingen op te leveren. De ruimte op de bereidingstafel werd beperkt door decoratief neergelegde lollo rosso sla en rijen bekers sap. Er werd gevochten om ruimte om bestellingen te kunnen bereiden en daarbij deden ze hun uiterste best om die bekers jus vooral niet om te gooien.

Neem van deze ex-visboer aan dat je een piekdrukte bij een evenement prima kunt overleven, als je proces goed is. Ik snap dat een formule belangrijk is, maar verse jus en Cappuccino bij een concert van Normaal? Feit is dat je bij zo’n evenement beperkte tijd hebt om je klanten te helpen. De focus moet liggen op bereiding en uitlevering, uitstraling bouw je er omheen.

Meer V&D

 

IMG_5863