Het moetje in cijfers

augustus 1st, 2015 Permalink

MolecatenOp veler verzoek meer achtergrond over die nieuwe sponsordeal bij PEC en waarom ik het voor PEC Zwolle een slechte deal vind. Ik doe het aan de hand van de vele reacties die ik kreeg over bijvoorbeeld het bedrag wat ik noem.

Laten we met dat bedrag beginnen: het is meer dan 150K. 

Totaal wel, netto niet. Totaal betaalt Molecaten 350K voor de buik (tegen 400K vorig jaar, 500K listprice), maar daarvan was al 200K contractueel toegezegd voor de rug. Met andere woorden: de upsell is ‘slechts’ 150K, want een nieuwe sponsor voor de rug heb ik nog niet gezien.

Maar er is ook nog een afkoopsom van de vorige hoofdsponsor

Ja. Hoe hoog zal die zijn van een hoofsponsor die afhaakt ivm. cashflow-problemen? En weegt die op tegen de betalingsachterstand van 200K die diezelfde club over vorig jaar heeft? Ik denk het niet.

Dan even naar de lange termijn

Als jij door een club last-minute benaderd wordt voor die hoofdsponsorpositie, dan weet je dat er snel geld nodig is. Snel geld, kost op termijn altijd geld. Maw: Molecaten heeft vast een stevige korting afgedeald op die 3 jaar rug voor straks. Kost PEC 50K op de buik en verdeeld over 3 jaar op de rugpositie tenminste 100K (ca. 15% korting op jaarbasis, schatting op basis van ervaring bij diverse clubs) en wellicht meer.

Maar voor een lastminute deal valt het niet tegen

Het had geen last-minute deal hoeven wezen, want PEC Zwolle wist al vroeg in het vorig seizoen dat de hoofdsponsor het niet kon betalen. Met de jaarwisseling was al bekend dat die hoofdsponsor het contract wilde laten ontbinden en dat nakomen van de afspraken moeilijk zou worden. Die betalingsachterstand van 2 ton is dus niet uit de lucht komen vallen en het was ruim voor einde seizoen bekend dat PEC op zoek moest naar een nieuwe hoofdsponsor. Het is mij onbekend waarom ze de betalingsproblemen bij die hoofdsponsor lang genegeerd hebben en pas zo laat bekend hebben gemaakt dat er een nieuwe hoofdsponsor nodig was.

Impact: min 50K buikpositie, 100K korting op de rug (35K per jaar voor 3 jaar vanaf 2016), 200K achterstand vorige hoofdsponsor, 200K gat op de rug

Zo, dat hakt er in. Ja en daarmee zijn we er nog niet. Wat dacht je van merchandising? Neem alleen het shirt. PEC is het nieuwe seizoen in gegaan zonder sponsor. Op de open dag verkocht het shirts met lege buik en Molecaten op de rug. Die shirts kunnen nu de container in (gelukkig heeft de veurzitter goeie contacten in de recycling). Schadepost? Gokje: 1500 shirts x 25 euro = 40K? 50K? Negatieve emoties bij fans: onbetaalbaar.

En dus 

Vind ik het een slechte deal. Het brengt geen verse sponsor, maar waardeert een bestaande sponsor op zonder vervanging. Daardoor valt op de oude positie een gat van 200K. Een korting voor de middellange termijn kost PEC nog een keer 100K (nogmaals: schatting op basis van eigen ervaring bij PEC en elders) op een product waar nu door dezelfde sponsor 100% voor wordt betaald. Het bestuur heeft geld naar voren gehaald en schuift problemen voor zich uit.

Een deel van de financiële problemen had voorkomen kunnen worden, als die betalingsachterstand rationeel bekeken was in plaats van door de roze ‘matties’ bril. Dan was wellicht de zoektocht naar zo’n nieuwe hoofdsponsor ook eerder gestart en dan had er zeker een betere deal gemaakt kunnen worden.

Een actieve speurtocht is voor het komend seizoen in ieder geval noodzaak. Er zit nu enige maanden een nieuw salesteam dat mag bewijzen dat hun ‘netwerk’ goed is voor het gat 250K waar PEC dit seizoen mee begint. Het gat is door het verkopen van spelers wellicht niet meteen nijpend, maar voor de lange termijn draagt het niet bij aan een gezonde club.

En dan moeten we maar hopen dat die vorige hoofdsponsor zijn 2 ton achterstand inloopt, zijn afkoopsom betaalt en het afgeslankte sponsorcontract voor het komend jaar nakomt, want anders is het gat nog een ton of 3 groter. Oops.

Tot slot dit: Molecaten heeft het goed gedaan. Ze heeft de club op een cruciaal moment geholpen en dat verdient alle waardering. Ze heeft het matig optreden van PEC bestuur gebruikt om voor zichzelf een perfecte deal te maken voor nu (50K korting op prime tov. vorig jaar, 150K korting op de list-price) en voor later: tenminste 15% korting op de rug vanaf 2016. Daarvoor hulde en aan dat management moeten zowel PEC Zwolle als die voormalig hoofdsponsor een voorbeeld nemen.