Molecaten150.000 euro betaalt Molecaten als hoofdsponsor van PEC Zwolle (meer details hier). Super geste van de campingboer. En aardig bedrag totdat je het afzet tegen de 5 ton waar die plek voor in de budgetten stond of de 3 ton die PEC er dit jaar voor wilde hebben. Het steekt zelfs schril af tegen de 250K die FC Zwolle voor die plek ving toen het in de Jupiler League speelde.

“We zien kansen om onze sportieve successen verder te valideren”, aldus PEC Zwolle voorzitter Adriaan Visser op 24 juni. Toen nam de club afscheid van die subsidiespons die net doet alsof ze een automatiseringsbedrijf is en die nu op zwart zaad zit. Met andere woorden: een beker, een supercup, een tweede bekerfinale en meedoen in het linkerrijtje leidt tot waardevermindering van de belangrijkste reclameplek die een club heeft?

Sneuer nog is dat Molecaten door Adriaan Visser in het persbericht gepresenteerd wordt als een nieuwe shirtsponsor, terwijl de bungalowverhuurder al een jaar of 3 bij PEC op de rug staat en ook in het stadion prominent aanwezig is. Ze blijven slechts één jaar op de buik en gaan daarna terug naar die oude vertrouwde positie achterop. Het verkoopteam van PEC Zwolle is er dus niet in geslaagd om vers geld te vinden en vult met het goodwill-moetje van Molecaten voor één jaar een gat met een gat.

In de Stentor geen kritische noot over deze deal, maar slechts een overgetikt persbericht met een onscherpe foto. Deze krantredactie kampeert onder de Stentor-tribune, functioneert als roeptoeter van de Veurzitter en negeert de rode vlaggen. Net zoals haar Tubantia-collega’s indertijd blind het evangelie van het FC Twente van Munsterman verkondigden. Prima keuze om als krant je redactionele onafhankelijkheid te verkwanselen, maar geef dan niet de schuld aan Internet als blijkt dat je verkoopcijfers verder inzakken.