Kleine_dingen

Het was een – weliswaar ad hoc – presentatie van een startup. Een vernieuwend mobiel concept rond klantdata. Elders in het pand was een bescheiden borrel gaande. Het pand ademde hipster. Geen bureau’s, maar een vrije sfeer en een bijzondere inrichting. In lijn met dat hippe imago was de interne branding voor elkaar. Technologisch maakte de oplossing een goede indruk op me. Een markt zie ik om verschillende redenen niet. Ik miste wat organisatie. Techneuten moesten herhaaldelijk hun werkplek ontruimen. De club loopt – dus niet heel vreemd – ruim achter op hun planning. Van omzet is helemaal nog geen sprake. Een nieuwe investeringsronde heeft voldoende geld opgeleverd om het nog een paar maanden te proberen. Maar het roer moet om: een derde van de medewerkers kan vertrekken en de omzet moet rap van de nullijn af. Op mijn weg naar buiten zag ik dat de bescheiden borrel was afgelopen. De catering was overdone. Er werd veel weggegooid. Een technisch medewerker wees naar het kekke balkon: “Daar wordt volgende week een hottub geplaatst.” Iets zegt me dat ze het niet gaan redden.