Retro440 banen weg bij Blokker. Maar vooralsnog geen winkels dicht. Vooralsnog voeg ik er aan toe, gebaseerd op de rekensom dat er ca. 250 winkels van de 500 winkels gemoderniseerd worden en een deel al gemoderniseerd is. Wat gaat er met dat gat gebeuren dat niet gemoderniseerd is en ook niet op de lijst staat om aangepakt te worden?

Interessant overigens dat het een Blokker Holding aankondig is die uitsluitend van toepassing is op de oranje Blokker filialen. Er wordt met geen woord gerept over andere formules binnen de club, zoals bijvoorbeeld Big Bazaar, Xenos, Leenbakker, Intertoys, Bart Smit en Cook & Co. Kan me voorstellen dat daar ook het één en ander speelt, zeker bij de formules die qua assortiment lijken op Blokker zoals Marskramer & Novy.

Snel wordt de vergelijking gemaakt met V&D. Directie en eigenaren zijn zakkenvullers, sprinkhanen. Maar die vergelijking gaat niet helemaal op. Of beter gezegd: gaat helemaal niet op. Blokker is – in tegenstelling tot V&D – niet in handen van durfkapitalisten, maar ‘gewoon’ een familiebedrijf.

Dat betekent niet dat het er automatisch allemaal goed gaat, maar wel dat er wat anders naar de wereld gekeken wordt. Ik maakte het van redelijk dichtbij mee, toen ik in mijn vorige leven als op retail gespecialiseerde telecompooier met mijn bedrijf een Blokker-dochter aan een nieuw netwerk mocht helpen. Ze hadden filialen in Nederland en met name in het oosten van Duitsland. Die Duitse winkels onder dat andere label was het resultaat van een beslissing van de inmiddels overleden Jaap Blokker. Oorspronkelijk waren het oranje Blokker filialen, maar verre van rendabel. Iedere rationeel denkende zakenman of op een bonusregeling opererende directeur, zou die winkels hebben dicht gegooid. Na het zien van rijen sollicitanten voor een nieuw te openen winkel, realiseerde hij zich dat zijn bedrijf één van de weinige werkgevers in de regio was. Sluiten van die winkels vond hij daarom geen optie, hoe matig de resultaten ook waren. Hij wilde de negatieve cijfers ook niet in zijn ‘eigen’ Blokker formule hebben en bouwde de filialen om naar een ander merk.

Diezelfde persoonlijkheidstrek heeft er overigens voor gezorgd dat Blokker laat mee schakelde met het veranderende winkelgedrag en IT en Internet initieel volledig negeerde.

Meer retail:

– Romance met een Yucca.

– Beste restauranthouder, ik wil het even over je website hebben.

– Anders leren ze het nooit.

– 3e minnares redt Vroom of niet.