VD_logo_1936V&D is bijna niet meer. Op korte termijn extreem vervelend voor die 11.000 mensen die er werken en voor de ca. 2000 leveranciers waar V&D zaken mee doet. Op de lange termijn een zegen voor de binnenstad en daarmee voor de samenleving.

De situatie bij V&D zou de definitieve wake-up call voor grootwinkelbedrijven als Blokker moeten zijn. Jarenlang wisten ze het beter dan hun klanten en mochten de kleine winkeliers collectief via de winkeliersvereniging betalen voor locale acties, feestverlichting, sinterklaasintochten, schoonmaak, etc. De grootwinkelbedrijven vraten wel uit die ruif maar dokten niet. Met hun 5 miljoen folders iedere twee weken hadden deze grote jongens de kleintjes en de winkeliersverenigingen in de binnensteden niet nodig, zo vonden ze. En nu ziet het publiek ze niet meer staan en vechten we met Nee-Nee stickers tegen de folders.

De ontwikkeling van de omzetcijfers bewijst dat de wereld niet meer op de zielloze giganten zit te wachten. In de afgelopen zes jaar verloor V&D 35% van haar rendement per vierkante meter. Het ooit zo trotste Vroom & Dreesman is niet meer de trekker van de stad. In toenemende mate is die rol weggelegd voor kleine gespecialiseerde winkels, die winkelen in Den Bosch, Maastricht, Middelburg, Alkmaar, Zwolle en Groningen echt leuk maken.

De panden die V&D gebruikt zijn – op een enkele na – gruwelijk. Mogelijk gemaakt door stadsbestuurders met een voorliefde voor architectuur waar Atlantikwall-bouwer Todt een stramme kabouter van zou krijgen. Die bunkers staan nu de ontwikkeling van gezellige winkelgebieden in de weg. Vastgoedinvesteerders willen daar nog niet aan, omdat er een beetje geloof is in hun grote huurder. Of is het hoop? Een faillissement van V&D zou de afbraak van die betonnen dozen een heel stuk dichterbij brengen en dat is wel een prettig vooruitzicht.

De rechter doet vrijdag 6 februari 2015 uitspraak in het kortgeding dat vandaag speelde tussen de huurder die zijn huurpenningen niet betaalt en de huisbaas die zijn poen wil hebben. Laten we hopen dat die rechter pragmatisch is en de stekker er uittrekt. Die 700 miljoen bijdrage die V&D doet aan de economie komt dan via andere winkels en dat gaat ook zo zijn impact hebben op de werkgelegenheid en het distributiekanaal. En als bonus gaan  de binnensteden er op termijn lekker op vooruit.
Twitter @royalty

Meer als dit:

– Oh Vroom, ik ga je missen.

– Romance met een Yucca.

– Kaas kopen bij Polare: wie is Willem Elsschot?

– Als koopvee je winkel zat is.

– Beste restauranthouder, ik wil het even over je website hebben.

– Da’s nog best lastig om een haring te kopen.

– Geluk zit in kleine dingen.

– Is dit klantvriendelijk of stimuleren we zo consequentieloos gedrag?

– 3e minnares redt Vroom of niet.

Finkers over waar het misging bij V&D: pragmatiek legde het af tegen processen.