schoenenJe gooit een partij eenheidsworst in een hal. Je plakt er een sticker op. Je zet er een 16-jarige bij die niets over je producten kan vertellen en bovendien geen verstand heeft van mensen. Vervolgens ga je failliet en wijt je het aan de economische omstandigheden. Dat is retail anno 2015.

Als het faillissement van Schoenenreus en House of Shoes iets duidelijk maakt, dan is het dat het winkelend publiek in de fysieke retail klaar is met zielloze meuk. Dat kan altijd goedkoper en kopen we bij voorkeur online. In China. Zonder verzendkosten. Detailhandel gaat door een dal omdat Internet simpelweg over robots beschikt die geen fout maken en daarom beter is in het emotieloos bedienen van koopvee.

Maar Primark en Action dan? Succesformules zeggen retailguru’s. Onzin. Dit soort meuk-winkels zijn relevant totdat de Internet-formules de laatste kreukels uit hun online model hebben gestreken. Troeppooiers gaan binnen een jaar of 5 ten onder aan gratis bezorging op de dag van aankoop, 3D scanners voor het opmeten van maten en hologrammen voor een presentatie van het gekochte goed. We lachen (ex) communistische landen uit om hun door de overheid gerunde zielloze warenhuizen, maar zien niet in dat we de markt hier dezelfde situatie hebben helpen creëren en daarmee zelf complete binnensteden hebben vernachelt.

En nu wordt er geruimd in retail. Grote zielloze formules gaan stuk. Deze week dus een paar schoenenboeren zonder toegevoegde waarde, binnenkort gevolgd door Hema, V&D, Manfield, Dolcis en Miss Etam. Wat overblijft zijn kleinere winkelgebieden met sfeer, vol kleinschalige winkels waar het personeel het verschil maakt. Winkelbediende wordt net als horecamedewerker weer een functie waar je iets voor moet kunnen. Je moet mensen begrijpen, helder kunnen communiceren en het nodige van je product weten. In schoenenwinkels gaan we weer een wreef en de breedte van de voet opmeten. We gaan terug naar waar de retail vandaan komt. Detail wordt weer het belangrijkste onderdeel van Detailhandel.

Twitter @royalty

 

Hoe het wel moet

Winkelen is weer leuk!

 

Meer als dit

– Internet heeft geen moer te maken met problemen bij V&D.

Shit happens: gokken met een warenhuis.

– Faillissement V&D prima ontwikkeling

– Winkeltje spelen kan iedereen. Toch?

– Kooppaleizen vol hoeren, drugs en drank.

– Sommige retailers vragen er zelf om.