Beste restauranthouder

november 10th, 2014 Permalink

Verdwaald

Je hebt vast een prachtige tent, met een super keuken en ik snap dat je dat op je website wilt laten zien. Ik begrijp ook dat je trots bent op je verleden, je familiebedrijf en het het concept achter de plek. Maar ik weet niet of het zo handig is om dat allemaal prominent op die openingspagina van je website te zetten en daarmee echt relevante informatie voor mij onvindbaar te maken. Niet handig en daarom gratis zes tips van iemand die een keer of acht in de week in een restaurant zit en ze allemaal via Internet selecteert.

1. Vormgeving & mobiel gebruik
Natuurlijk wil het oog ook wat, maar bedenk dat die website in eerste instantie altijd moet informeren. Bedenk ook dat een website vaak op een mobiel toestel bekeken wordt. En ja: soms vaak tijdens het rijden. Ik snap dat het niet mag, maar het is bij veel mensen wel de realiteit. En natuurlijk kan je neefje een website bouwen. Zo kan ik ook een biefstuk bakken, maar toch wil je mij niet in je keuken hebben. Iets met gebrek aan ervaring, beperkt verstand van kruiden enzo. Doe jezelf een plezier en laat die website maken door iemand die dat echt kan. En nee, dat is niet per definitie een reclamebureau. Kost vooraf vast een paar euro meer, maar dan weet je zeker dat er iemand met je meedenkt over hoe die website gebruikt gaat worden. Dat levert je meer klanten op dan je nu denkt.

2. Waar vind ik die mooie tent eigenlijk?
Je bent trots op je restaurant, maar verstopt waar ik hem kan vinden. Soms staat de locatie onder ‘reserveren’, soms onder ‘contact’ en heel soms staat het eenzaam op een verder nietszeggende eigen pagina. Zet dat adres alsjeblieft op die voorpagina, bij voorkeur in platte tekst zodat smartphones het voor de gebruiker automatisch vertalen in een linkje voor Maps. Zorgt ervoor dat we je makkelijk kunnen vinden.

3. Openingstijden?
Wanneer ben je eigenlijk open? Weer een puzzel. Het is op veel sites niet te vinden. En heb je een site met een reserveringssysteem? Meld dan METEEN na het invoeren van de dag dat je op die dag altijd gesloten bent. Het is niet prettig voor een gebruiker om een datum te kiezen, daarna een tijd, gevolgd door een aantal personen en dan 3 minuten te moeten wachten totdat het systeem terug meldt dat het restaurant op die dag geen plek heeft. Als je als organisator voor een gezelschap een afspraak maakt, dan heb je vaak een vast moment in de week, dus bij onbeschikbaarheid in week X, probeer je dezelfde dag in week Y. Je begrijpt het: zelfde routine, zelfde boodschap. Goh, zou deze tent op dinsdag dicht zijn? Op de voorpagina graag.

4. Parkeren
Ja, ik snap dat dit een hekel punt is. Zeker als je zelf geen parkeergelegenheid hebt en de straten om je heen slechts betaald parkeren bieden. Toch graag duidelijkheid hierover. Niets is rampzaliger dan de start van een leuke avond voor een parkeermeter die alleen muntgeld accepteert. In de regen. Bereid je klanten er gewoon op voor, geef tips waar je goedkoop of gratis kunt parkeren en hoe je vandaar bij je restaurant komt. Leuke weetjes over zaken die we tijdens die wandeling tegenkomen? Wijs ons erop! Waarderen we. Echt!

5. Telefoon
Natuurlijk wil je dat we online reserveren. Je hebt niet voor niets zo’n systeem voor je website gekocht of laten bouwen. Maar misschien wil ik je vooraf even bellen over speciale wensen of vragen over de keuken. Dat blijkt lastiger dan je denkt. Ten eerste is het nummer vaak verstopt en ten tweede is het als plaatje op die website gezet. Staat misschien leuk, maar handig is het niet. Als het telefoonnummer in platte tekst had gestaan, dan was het een tik met mijn vinger en ging mijn smartphone bellen. Nu moet ik het nummer zien te onthouden of overschrijven en dan bellen. Ik zit in de auto, weet je nog? Voorpagina, in platte tekst graag. Gaat je aan meer tevreden klanten helpen.

6. Menukaart
Voor mij hoeft ie niet helemaal online, hoogtepunten of specials lijken me meer dan genoeg. Zet je hem echter helemaal online, doe dat dan als platte tekst en niet als scan. Een scan levert een groot plaatje op en dat werkt op een mobiel netwerk niet altijd even goed. Zeker niet in smalle straatjes in binnensteden, waar mobiele dekking vaak matig is. Een groot plaatje schaalt op een mobiel apparaat ook niet altijd even lekker, waardoor die kekke menukaart feitelijk niet leesbaar is. Dan stop jij als restauranthouder – of dat handige neefje – dus ergens veel werk in en wordt het niet gebruikt. Dat kan echt beter. Platte tekst is sneller, lijnt beter uit op een mobiel apparaat en doet ook nog meer voor je bij zoekmachines.

Vast dank voor de aandacht en ik hoop dat je er wat aan hebt en mee doet. Je verkoopt namelijk een avond plezier. Dat begint bij het reserveren en duurt feitelijk totdat ik bij je weg rijd. Natuurlijk kun je niet alles controleren, maar ik denk dat je nu teveel laat liggen. Door een paar zaken aan te passen, gaan we nog meer van je tent genieten dan we nu al doen. Als we je tenminste kunnen vinden :)

Hartelijke groet,

Roy

PS.
Nu ik toch je aandacht heb, dan graag wat attentie voor mayonaise. Dit is niet hetzelfde als Fritessaus, dat vreselijke bijproduct van de oliecrisis. Dat je geen mayonaise serveert vind ik geen probleem. Dat je personeel het verschil niet kent is ernstig en dat je kok het niet kan maken vind ik bedenkelijk. Ik vind weinig gruwelijker dan mayonaise vragen en zonder toelichting fritessaus krijgen.