Detron vs. Ziggo

oktober 15th, 2014 Permalink

Eikel

We gingen in 2011 met Zoranet van zelfstandig naar Detron, vervolgens in 2013 samen met Esprit Telecom naar Ziggo. Detron maakte ik bijna 2 jaar mee, Ziggo 15 maanden. De meeste vragen van de afgelopen maanden gingen over het verschil tussen beide tenten en wat ik leuker vond. Het antwoord ligt voor de hand. Of misschien ook weer niet.

Can do vs Nee, tenzij

In 2011 had Detron iets van 500 medewerkers, in 17 business units. De integrator deed ruim 100 miljoen euro omzet in de zakelijke markt. Detron was (en is) privaat bezit en werd (wordt) gerund door ondernemers. Detron onderneemt op de grens en dat heeft voor- en nadelen. Voordeel was dat alles kon. Nadeel: geld was schaars.

Ziggo is beursgenoteerd, heeft meer dan 2500 medewerkers en doet ruim anderhalf miljard Euro omzet. Ziggo is van voor tot achter georganiseerd en genereert redelijk was cash. Overal is een proces voor. Dat moet ook wel als je infrastructuur op een dergelijke schaal doet. Alles duurt maanden, maar als je de goeie collega weet te vinden dan kan heel veel in 20 minuten. Binnen Ziggo viel Zoranet in de B2B divisie. Die was qua omzet heel iets groter dan Detron, maar veel scheelde het niet. Voordeel van Ziggo: bijna alles is geregeld. Nadeel: wat niet geregeld is, dat valt ook bijna niet geregeld te krijgen.

Brabantse nachten vs. de Ziggo Dome

Detron is van onder de rivieren (maar opereert door heel Nederland). Volkslied van de tent is ‘Brabant’ van ‘Guus Meeuwis’. Geen kantoor zonder koelkast, geen directiemeeting zonder borrel en geen kwartaalmeeting zonder dansvloer. Feest is belangrijk bij Detron. En hoewel ik als halve achterhoeker bij een beugel geen licht nodig heb, krijg ik nog altijd kippenvel wanneer ik ‘Brabant’ op de radio hoor. Bij Detron dronken we witte wijn met ijs, maar wat hebben we gelachen op de dansvloer …. Oh, en Detron heeft de beste gastheer ter wereld.

Ziggo is …. ja, wat eigenlijk? Het is een fusieproduct van ruim 150 kabelbedrijven. Vijf jaar zijn ze bezig om er één bedrijf van te maken en er één gezicht op te plakken. En da’s best aardig gelukt, want Ziggo is een topmerk met een grote naamsbekendheid. Vlaggeschip van de club is de wonderschone Ziggo dome. Prachtige locatie, mega uitstraling. Top. In de Ziggo dome dronken we in de VIP hoek sap, bier en wijn uit plastic glazen. Feestjes zijn groots opgezet, top verzorgd, maar wel altijd op tijd afgelopen.

Los zand vs. één bedrijfshandboek

Bij Detron had iedere business-unit zijn eigen bedrijfsregels en manier van doen. Er was weinig onderlinge afstemming waardoor verschil van aanpak bij gezamenlijke klanten soms enorm groot was. Dat leidde soms vaak tot irritatie en onderling gedoe en daar was de klant zelden mee geholpen. Voordeel van de aanpak was dat ondersteunende afdelingen (HRM, juridische zaken) zich schikten naar de business-unit en dat de boodschap van die business-unit dus altijd gelijk was. Iedereen snapte ook dat de klant uiteindelijk de hele boel betaalt.

Als gezegd is bij Ziggo bijna alles geregeld. Er is één bedrijfshandboek voor heel Ziggo. Zoranet was (is) geen integraal onderdeel van Ziggo en schurkte daar dus wat tegenaan. Dat leidde nog weleens tot problemen. Binnen het grote Ziggo wordt procesmatig van afdeling naar afdeling gewerkt. Die overdracht gaat niet altijd goed, omdat processen anders worden uitgelegd en niet iedereen even flexibel met elkaar omgaat. Naarmate je dieper in de organisatie komt verdwijnt de klant verder uit beeld. Er zijn afdelingen die niet willen begrijpen dat ook hun salaris uiteindelijk uit abonnementen van 4-8 tientjes wordt betaald.

Mensenwerk

Bij Detron was het onderling veel botter dan bij Ziggo. Mensen werden de ene week als held op het schild gehesen en de week erop als totale mafketel afgeserveerd. Taalgebruik was bruter en op bepaalde vlakken werd er op een manier met elkaar omgegaan die ik verre van okay vond. Maar uiteindelijk kon ik dat soort zaken wel bespreekbaar maken en soms zelfs geregeld krijgen. Mondeling gemaakte afspraken werden nagekomen. Ook wanneer ze geld bleken te kosten.

De processen die bij Ziggo structuur brengen, worden door diverse mensen ook gebruikt om hun eigen koninkrijkjes te bouwen en te beschermen. Een mondelinge afspraak kun je niet maken. Of beter: je kunt hem wel maken, maar je hoeft er niet op te rekenen dat deze wordt nagekomen. Processen staan dan soms in de weg, mensen ook. Je gaat dus bevestigingen mailen (en bewaken) en alles in notulen laten zetten. Je gaat semi-normaal met elkaar om, een beetje zoals ze dat in Engeland doen. Je moet nooit de uitspraak nemen zoals die gedaan wordt, maar altijd op zoek gaan naar het belang van de persoon die de uitspraak doet. Daar moet je op acteren.

Maar wat vond je zelf leuker?

77abfe7e-2686-4137-b7a4-ff2639374c0a-largeBij zowel Detron als Ziggo heb ik ups en downs gekend. Ik heb bij beide vreselijk veel geleerd en veel lol gehad, maar werd bij vlagen ook knettergek. De zigzag koers van Detron, tegen de slowmotion van Ziggo. Het hollen en stilstaan uit Brabant tegen het draaien en wroeten uit Utrecht. Het dwaallicht van Elsschot kreeg plots een hele nieuwe betekenis.

Op papier is Ziggo de partij die absoluut het beste bij me past. De principes en de uitgangspunten onderschrijf ik volledig. Maar uiteindelijk gaat het niet om wat er beschreven is, maar hoe het wordt uitgevoerd. Daar zit teveel licht tussen.

Detron kon bot zijn, maar wat je zag was wat je kreeg. En als ik het daar niet mee eens was, dan kon ik erover in discussie. Die won ik misschien niet altijd, maar het was wel altijd lachen. En een lach levert vaak voldoende energie op om een negatieve ervaring te compenseren.

Wat vinden ze van jou?

Goeie vraag. Ik denk dat beide partijen me een eikel vinden die wat goeie kanten heeft.

Detron zoekt eigenwijze types, dus kan in de essentie wat beter omgaan met eikels. Ze konden daar veel beter uit de voeten met mijn kort-door-de-bocht benadering en mijn liefde voor de klant. Er was waardering voor de manier waarop ik knokte voor mijn business-unit, mijn crew en voor het feit dat ik als laatste van de dansvloer stapte en als eerste bij het ontbijt zat. En met Detron deelde ik de liefde voor Duitse kwaliteit.

Ziggo zoekt mensen die wat meer in een bestaand proces denken. Ze zijn daar dus wat minder ingericht op types zoals ik. Bij Ziggo schrokken ze regelmatig van mijn directheid, maar waarderen ze m’n kennis, inzet voor die klant. Dat ik pal stond voor mijn Zora’s werd niet overal even gewaardeerd en een aantal Ziggo managers voelde zich bedreigd door mijn vrije geest. Mijn gebrek aan ego begrepen ze niet en er was geen beeld bij het feit dat ik niet op geld zat te wachten.