We weten al geruime tijd dat KPN niet langer een innovatief telecombedrijf is, maar een dozenschuiver die het niet zo nauw neemt met regelgeving en normen en waarden. Ze worden niet voor niets regelmatig door de toezichthouder op de vingers getikt en beboet. Ook nu weer. Als u gebruik maakt van telefonie via KPN, dan is de kans groot dat u vorig jaar door KPN bent omgezet naar een nieuw abonnement met nieuwe voorwaarden: Zakelijk BelVrij Totaal. Voorwaarden die waarschijnlijk niet in uw voordeel zijn. Autoriteit Consument en Markt (ACM, voorheen OPTA) vindt het ontbreken van communicatie stuitend en eist dat KPN dit rechtzet.  Dat deed KPN middels een brief, maar verpakte de zure boodschap als aanbieding waardoor het lijkt dat u erop vooruitgaat. Maar u kunt ook rekenen en weet hoe die club in elkaar zit. U heeft tot 21 januari 2014 om uw KPN contract op te zeggen en over te stappen naar bijvoorbeeld Esprit Telecom, Ziggo of Tele2.

Lees in twee gevallen even mee met wat de ACM eist en hoe KPN dit naar u uitlegt.

1. Kosten

ACM

KPN heeft eerder dit jaar abonnees met een Zakelijk BelBasis abonnement omgezet naar het Zakelijk BelVrij Totaal abonnement. Hierbij betalen zij niet meer afzonderlijk voor hun gesprekskosten, maar worden deze verrekend in een ‘all-in’ tarief. Per abonnee is hiervoor een tarief bepaald dat gebaseerd is op hun belgedrag uit het verleden. Hiervoor is een referentieperiode van een jaar gebruikt. Voor klanten die tijdens of na de referentieperiode structureel minder gesprekskosten bij KPN zijn gaan maken, pakt dit nadelig uit.

KPN

Zakelijk BelVrij Totaal is een persoonlijk aanbod op basis van uw belgedrag in het verleden. Mogelijk is er sprake van een trendmatige afname van het gemiddelde aantal beminuten per jaar. Bij de berekening van BelVrij Totaal is deze trend niet meegewogen.

Duiding

Denkt u dat KPN u naar flatfee omzet wanneer u meer bent gaan bellen? Dat bedoel ik. Iedere telco weet dat het aantal belminuten per klant afneemt door toenemend gebruik van Apps op de smartphones. De kans is dus meer dan gemiddeld groot dat u met deze nieuwe ‘aanbieding’ veel duurder uit bent!

2. Carrier Pre Select

ACM

Dit geldt met name voor klanten die hun belverkeer zijn gaan afnemen bij andere aanbieders, de zogenaamde CPS (Carrier Preselect)-klanten. Ook de wijziging waardoor de klanten vooruit gaan betalen in plaats van achteraf bood niet een duidelijk voordeel.

KPN

Wellicht bent u tijdens de periode voorafgaand aan het Zakelijk BelVrij Totaal aanbod overgestapt naar een andere aanbieder voor de afwikkeling van uw telefonieverkeer via Carrier Pre Select. In dat geval geldt dat in de berekening van uw Zakelijk BelVrij Totaal aanbod de daling in uw telefonieverkeer niet is meeberekend.

Duiding

Carrier Pre Select betekent dat u belt via KPN infrastructuur, maar belkosten afrekent bij een andere telefoonmaatschappij, bijvoorbeeld Esprit Telecom. Esprit Telecom verleent u hiervoor een korting van tenminste 15% op uw belkosten (oplopend tot 35% afhankelijk van belverkeer). KPN heeft deze korting niet meegenomen in uw persoonlijke aanbieding en naait u in haar persoonlijke aanbieding dus een oor aan.

En dus?

U heeft tot 21 januari om over te stappen en contracten op te zeggen. Doet u dat niet, dan zit u geruime tijd vast aan KPN en gaat u in barre tijden zeer waarschijnlijk meer betalen voor uw telefonie.