Fittie in telecomland

Reacties uitgeschakeld voor Fittie in telecomland
juli 11th, 2012 Permalink

KPN dacht slim gebruik te maken van de zomervakantie door in alle stilte de abonnementstarieven voor telefonie op het vaste net met 25% te verhogen. Deze eenzijdige wijziging van de abonnementsvoorwaarden maakt KPN klanten contractvrij. Voor de concurrentie reden om een tandje bij te schakelen. In de commercials op radio 1, billboards langs de snelweg en talloze advertenties en banners gaat Esprit Telecom er keihard in. Is dat verstandig of had het slimmer gekund?

In juli viel het summiere KPN-briefje bij talloze ondernemers op de mat. Boodschap: uw gesprekskosten worden iets goedkoper, maar uw abonnement fors duurder. KPN legt keurig uit dat de afnemer hierdoor meer gaat betalen en biedt daarbij een alternatief in de vorm van een (duurder) flatfee abonnement. Het ex-staatsbedrijf wijst er verder keurig op dat deze aanbieding geen invloed heeft op uw restant contracttermijn en voegt voor snelle afhandeling in een aantal gevallen een antwoordkaart bij. Stuur je die niet terug, dan zit je aan die tariefsverhoging vast. Stuur je hem wel terug, dan kies je voor dat duurdere flatfee product. Linksom of rechtsom probeert KPN veel ondernemers dus een forse tariefsverhoging door de strot te drukken en dat is niet een heel frisse actie.

Onlangs nog werd KPN door telecomtoezichthouder OPTA voor dergelijke schimmige communicatie op de vingers getikt. Dat was naar aanleiding van de KPN campagne van eind 2010. Met die campagne hield KPN zakelijke afnemers een worst voor, zonder heel transparant te zijn over consequenties en voorwaarden. OPTA dwong KPN uiteindelijk tot een toelichting, welke in maart en april van 2011 verstrekt werd. Het geheel leidde tot vragen in de Tweede Kamer. In de beantwoording van die kamervragen bevestigde Minister Verhagen het gebrek aan transparantie in de KPN communicatie, maar vond hij het niet nodig om handelend op te treden.

Waar de concurrentie beperkt reageerde op de brief van december 2010, is dat nu een ander verhaal. Alternatieve partijen als Tele2 maken via diverse kanalen duidelijk dat KPN de tarieven verhoogt en bieden alternatieven die goedkoper zijn en blijven. Met “Zakelijke telefonie 25% duurder, KPN doet het gewoon” op Radio1 en langs de (digitale) snelweg kiest Esprit Telecom voor de frontale aanval: geen 25% verhoging, maar wel blijvend tenminste 10% extra korting op het belverkeer.

Comments are closed.