Het zit niet goed met het vertrouwen in het betalen met de bankpas. Ondanks goeie signalen vooraf, was er op 24 december geen sprake van een record aantal pinbetalingen. Uit gesprekken met winkeliers blijkt dat er relatief veel met contant geld is betaald. De handel was er dus wel, maar de consument vertrouwde meer op keiharde doekoes, dan op het digitale betalen. Goed voor de winkelier, maar iets dat met name transactieverwerker Equens zich mag aantrekken.

Er waren vooraf aanwijzigingen genoeg dat er een absoluut record gehaald zou worden. Op 20 december werd er reeds door onderzoekers gemeld dat de kerstman het voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis van de Sint zou winnen voor wat betreft de hoeveelheid ingekochte kado’s. Online gigant Bol.com bevestigde dit beeld op 21 december.

Het weer zat echt mee. Zaterdag 24 december was een prachtige zonnige dag. Geen wind, geen kou, maar een heuse winterzon. Uit mijn eigen ervaring op de markt weet ik dat dit garant staat voor een topdag. Een schril contrast met het weer op 3 december dat nat en koud was, maar toen er wel stevig met de bankpas betaald werd.

Bij Zoranet hielden we rekening met een heus pinrecord. Er waren zeker signalen dat dit behaald zou worden: het aantal pintransacties lag rond 11 uur veel hoger dan doorgaans het geval is. De steile curve richting de dagpiek begon ook 20 minuten vroeger … maar de druk was er ook een half uur sneller af. Bovendien was de pin-intensiteit minder. Het record kwam er dus niet.

Aangezien het weer meezat en de verkoopcijfers laten zien dat de drukte in de winkels er echt wel was, kunnen we slechts constateren dat de consument cash verkoos boven de digitale transactie. Winkeliers bevestigen dit. Het heeft er daarom alle schijn van dat het vertrouwen in de pinpas bij de consument een zware tik heeft gehad.

Benieuwd hoe de ‘pinketen’ dit gaat oppakken. De eerste signalen zijn niet hoopgevend, aangezien de nieuwe commercials primair de winkeliers aanspreken. Alsof die zitten te wachten op haperende transactieverwerkers.

De nieuwe communicatie van Stichting Efficiënt Betalen, een samenwerking tussen het Bedrijfschap Detailhandel en diverse banken: