De vaste lezer van deze nieuwsbrief weet dat wij het niet hebben op luchtkastelen en eenhoorns. Voor sprookjes hebben we de Efteling en voor de rest ons gezond verstand. Dat zegt ons dat die hele Social Media hype binnenkort tot normale proporties wordt teruggebracht. Dat noemen ze dan Bubble 2.0 en daarna is het weer business as usual.

Neem de recente overname van Skype. Microsoft betaalde ruim 7 miljard euro voor de VoIP-boer die nog nooit een euro winst maakte en daar ook geen zicht op heeft. Er is ook geen strategische of synergetische reden aan te voeren waarom die tent zoveel geld waard zou moeten zijn. Het was een ‘me too’ actie van Microsoft en zeer wel het laatste trucje van topman Steve Ballmer.

Er is ook geen reden aan te voeren waarom u als Ondernemer iets moet met Social Media. U maakt nog altijd uw eigen keuze. Gebruik van Social Media kan handig zijn, maar het is geen noodzaak. Net als Radio of TV, een krant of een gesprek in een kroeg. U moet niets.

Het spreekt voor zich dat een ‘Social Media Expert’ anders zal beweren. Realiseer u dan dat die opgeschoten ZZP’er over het algemeen niet in staat is een kostprijsberekening te maken en behalve zijn eigen uren nog nooit iets verkocht heeft. Laat staan dat ie verstand heeft van uw businessmodel.

Uit Zoranet Localhost, editie mei 2011.